Hockai – Trôs Maret

Locatie: België – Ardennen – Provincie Luxemburg – Hockai

Foto’s

Wegbeschrijving
U bereikt Hockai het makkelijkst via de E42 Verviers – Malmedy. U neemt afrit 10 richting Hockai. U rijdt vanuit Hockai verder richting Xhoffraix, waarna u aan de tweede scherpe bocht het veen van Fraineu bereikt. Hier start de wandeling.

Wandeling
De wandeling kan u in 2 varianten volgen: de gele verticale streep en de rode horizontale streep. Beide zijn van hieruit even lang, ongeveer 13-14 kilometer. Wij kiezen de gele, als u goed rondkijkt ziet u nergens gele bordjes hangen… Goed gezien! We hebben een extra stukje aan de gele wandeling toegevoegd, door het veen van Fraineu. Als het een tijdje geregend heeft trek je hier best schoenen aan die tegen de modder kunnen…

Vanop de plaats waar u de auto parkeert steekt u de straat over (zuidelijke richting), en volgt de rode horizontale streep. De Trôs Marets, die meteen uw pad volgt, is hier nog klein, maar enkele meters verder merkt u dat hij al heel wat wilder wordt. Af en toe merkt u houten paadjes onder uw voeten, om wandelaars van overdadige veenmoerassen te vrijwaren. Het veen van Fraineu, waar u hier door wandelt, ligt overigens op een hoogte van bijna 580 meter…

Op een gegeven moment is er een bruggetje, over een bijriviertje van de Trôs Marets. Dit steekt u over. U volgt vanaf hier de gele verticale streep, steeds aan de linkeroever van de rivier. Hier bent u in de echte vallei van de Trôs Marets, het veen achter u gelaten. Het landschap heeft hier wat weg van een hooggebergte: steile wanden, de Trôs Marets diep beneden, kronkelende paadjes, …

Op een gegeven moment moet u toch de Trôs Marets oversteken (aan een bruggetje, dat ook even de rechteroever volgt). U stijgt hier uit het bos, en komt in een bos met jonge sparren. U volgt dit pad, waar u na enkele honderden meters aankomt bij La Ferme Libert, bij sneeuw een van de drukste skipistes van België. U volgt de weg hier even bergop, passeert op een haar na enkele everzwijnen (in gevangenschap). De skipiste en enkele parkeerplaatsen gepasseerd slaat u rechts de weg in, de wegwijzer “Trôs Marets” volgend (ook ons gele bordje duikt hier weer op).

U loopt hier door een breed bospad, steeds bergaf, om na een tijdje op een bekende plaats aan te komen: het bruggetje tussen veen en bos, waar u daarstraks steeds “links” moest volgen. Het bruggetje mag u oversteken, en de omgekeerde weg door het veen leid u terug naar de auto.

Kort samengevat: Net als de wandeling aan de Bayehon een zeer gevarieerde wandeling. Vergeet zeker geen stevig schoeisel bij regenweer, het veen durft er nogal drassig bij te liggen. Aan te raden is om deze wandeling bij vriesweer te maken, zo kan u genieten van de prachtige, witte natuur, die hier de hoogste regio van België zorgt voor mooie beelden.

Wandelkaart

2 thoughts on “Hockai – Trôs Maret

1. Bert

Heren, mooie site.
    Ben zelf ook al verschillende keren in deze buurt gaan wandelen, zeer mooie omgeving.
    Misschien kunnen jullie in de routebeschrijving een link naar de foto’s opnemen, dit verduidelijkt het een ander voor mensen die niet zo bekend zijn in deze buurt.