Bonnerue – Pont de Bonnerue

Locatie: België – Ardennen – Provincie Luxemburg – Bonnerue

Foto’s

Wegbeschrijving
U bereikt Bonnerue het beste langs de E 25 Bastonge – Luxembourg, u neemt afrit 52 Mabompré. U ziet op de afrit meteen een wegwijzer naar Engreux, welke u volgt tot u in Bonnerue aankomt. Parkeren doet u ergens in het dorpje. Vertrekken doen we aan de kerk.

Wandeling
Aan de kerk volgt u de weg naar beneden, tot in de put van het dorpje Bonnerue. Net achter de bocht stijgt alles weer, en kom je rechts een straatje tegen waarlangs je straks de terugweg beëindigt. Wij wandelen nu verder en volgen de blauwe kruisjes als wegwijzer. Na een driehonderdtal meter verlaten we Bonnerue, om op een kruispunt van landweggetjes te komen. We kiezen voor het linkse, dat de mooie groene vallei indaalt langs een dennenbosrand die je in de verte al kan zien.

Beneden gekomen slaan we rechts het dennenbos in, waar we na enkele honderden meter de Ruisseau de Mabompré moeten oversteken langs een houten bruggetje. Let op: het kan hier drassig zijn bij nat weer, in ons geval volgde de rivier het wandelpad…

De ruisseau overgestoken stijgen we naar rechts, om na enkele kronkels boven aan te komen. Nog een paar honderd meter verder komen we aan in het dorpje Mabompré, waar we enkele paarden en schapen voorbijwandelen.

Iets verderop in Mabompré is het opletten geblazen: het lijkt hier alsof je op het erf van een (niet echt propere) landbouwer moet, en dat is ook zo… Tussen 2 stallen in loopt het pad verder tussen 2 weien. Dit pad is volgeplant met kleine, lastige struiken, wat ons algauw in de verleiding bracht in de wei naast het pad te lopen, wat in ons geval geen probleem was: de 5 paarden in de wei stonden veraf, geen stieren te bekennen…

Na dit pad een tijdje te volgen, komen we in het bos, en alweer een tweehonderd meter verder zien we (eindelijk) nog eens een blauw kruisje, dat ons naar de Moulin de Mabompr?é leidt. Hier is het ook even opletten: je moet net voorbij de molen even door de molentuin wandelen (het hek terug sluiten achter je), om dan steil omhoog naar Vellereux te klimmen.

Net voor de kerk volg je naar rechts, en het volgende kruispunt neem je ook de baan die naar rechts loopt. Even klimmen en de weg volgen, tot er aan je rechterkant een landbouwweggetje opduikt. Dit sla je in, en volg je tot je weer in Bonnerue aankomt.

Kort samengevat: Een leuke wandeling, ideaal om met kinderen te doen vanwege de afwisselende paadjes. Neem (zeker in de zomer) genoeg drinken mee, omdat het op het hoogplateau van Bonnerue weleens zeer warm kan worden. De wandeling is ongeveer 8km lang.