Hives

Locatie: België – Ardennen – Provincie Luxemburg – Hives

Foto’s

Wegbeschrijving
U neemt de E411 richting Namen tot afrit 18 (Marche / Hamois). U volgt de N4 richting Marche tot de afrit La Roche-en-Ardennes en rijdt naar La Roche-en-Ardennes. Daar volgt u de wegwijzers naar Hives. U parkeert in de buurt van het kerkje.

Wandeling
We beslisten om onze benen warm te maken rond Hives, en omdat we geen wandelkaart hadden besloten we maar eens op stafkaart te stappen. Leuk is dat, vooral als blijkt dat er 2 wandelingen onze zelf uitgestippelde route volgen…

In Hives volgen we de bordjes van wandeling nr. 8, welke enkele straatjes achter het kerkje recht naar het noorden loopt. Het is frisjes hierboven, om niet te zeggen ijzig koud. De asfaltweg leidt ons tussen velden en enkele huisjes richting bosrand, waar een pijltje van wandeling 8 ons rechtdoor stuurt. Hier is het nog steeds koud, maar de prachtige vergezichten houden ons gelukkig warm.

Een vierhondertal meter verder volgen we weer nr. 8, tussen het bos. Het pad daalt zacht naar beneden, en op het moment dat het bos wat ruiger wordt, wordt het pad steiler… Leuk! We dalen verder af tot aan camping “Le vieux moulin”. Wandeling 8 (en 9) kiezen hier voor de openbare weg (die gelukkig niet druk is), wij kiezen voor een wandelingetje over de camping.

De camping doorgestoken komen we aan een groene poort, die we netjes weer sluiten. We volgen nu ook de asfaltweg, en speuren naar een oversteekplaats over de Ruisseau de Bronse, naar het wandelpad aan de andere oever. Tevergeefs.

Na een kilometer asfalt komen we toch aan een oversteekplaats, waar ook de asfaltweg oversteekt. We wandelen het bruggetje over, en 50 meter daarna slaan we rechts het bos in. Het pad loopt vrij plat totdat we een bruggetje over de Bronse zien. We kiezen echter niet voor het bruggetje, maar voor het pad dat links steil omhoog klimt.

Een fikse klim later staan we aan een splitsing, waar we wandeling 8 volgen richting Hives. Na de zachte afdaling komen we weer op asfalt. We volgen dit naar rechts, totdat we een halve kilometer verder de weg naar links zien afslaan, recht naar Hives (er staat ook een wegwijzer naar de taverne in Hives). Na een kilometer asfaltklimmen komen we weer aan de auto.

Kort samengevat: een leuke wandeling met mooie vergezichten. De vele asfalt die we tegenkwamen was een lichte spelbederver, maar het kon moeilijk anders.