Engreux – Le village

By | November 15, 2005

Wandeling gedaan 16 oktober 2005.
Wandeling: 2/5
Moeilijkheidsgraad: 1/5
Afstand: Ongeveer 6 km (deel 1: 3 km, deel 2: 3 km)
Locatie: België – Ardennen – Provincie Luxemburg – Engreux

Foto’s

Wegbeschrijving
U bereikt Engreux het beste langs de E 25 Bastonge – Luxembourg, u neemt afrit 52 Mabompré. U ziet op de afrit meteen een wegwijzer naar Engreux. Parkeren kan aan het kerkje, wat meteen ook onze vertrekplaats is.

Wandeling
Deze wandeling is eigenlijk een samenstelling van 2 kortere wandelingen. U kan kiezen om eerst het eerste deel, of eerst het tweede deel te doen. Halverwege komt u voorbij de wagen.

Deel 1: Als u met uw rug naar de deur van de kerk staat, volgt u de weg die naar rechts loopt, en buigt meteen mee af naar links, een licht stijgende weg. Na een driehonderdtal meter komt u voorbij een kerkhof van Engreux. U volgt de weg verder, tot er weer een splitsing komt. U kiest de linkerkant.

Na 200 meter volgt er alweer een splitsing. Indien u hier rechtdoor gaat, komt u uit aan de Ourthe. We gaan echter naar links, een pad dat tussen de weilanden loopt. Volg het pad tot u op een T-splitsing loopt, ongeveer een kilometer vanaf de vorige splitsing. Hier mag u de weg naar rechts volgen, aan de volgende splitsingen steeds rechtdoor, tot u op de hoofdweg naar Engreux komt. Deze volgt u naar beneden, om een halve kilometer verder weer aan de wagen terecht te komen.

Deel 2: Als u nog verder wil wandelen en van de stille wegen rond Engreux wil genieten, kan u aan de kerk de weg naar beneden volgen (de weg met de waterbakken). Volg steeds de dalende weg, welke beneden gekomen (na 400 meter) een scherpe bocht maakt, en weer begint te stijgen.

U blijft de weg volgen, tot u op uw rechterkant een wit huis ziet, waarachter een kiezelpad naar rechts loopt. We slagen dit pad in, en volgen het, licht stijgend, tot we aan een GSM mast terechtkomen. Op deze T-splitsing gaan we weer naar rechts, en dalen met de weg mee. We hebben hier een leuk uitzicht op een stukje Engreux, en in de verte (rechts) de Ourthevallei.

Deze weg volgend komen we weer in Engreux terecht, waar u uzelf nog op een trappist of een Chouffke kan trakteren in de plaatselijke herberg.

Kort samengevat: De verkorte versie(s) zijn een ideale avondwandeling, zeker het eerste deel is bij zonsondergang erg mooi. Een kinderwagen kan overal mee, mits er stevige wielen onder staan.